Για τις προτάσεις της επιτροπής για την αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος.

ΕΝΩΣΗ ΛΟΓΙΣΤΩΝ ΝΟΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ

ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ 6 - ΤΗΛ 250708

ΛΑΡΙΣΑ 15 / 04 / 2002


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Για τις προτάσεις της επιτροπής για την αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος.


Ο αντιλαϊκός κατήφορος της κυβέρνησης δεν έχει τέλος.
Οι προτάσεις της επιτροπής αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος, που παρουσίασε σε φιέστα που διοργάνωσε ο Υπουργός Εθνικής οικονομίας κος Χριστοδουλάκης, δείχνουν καθαρά ποιες είναι οι προθέσεις της κυβέρνησης , για αναδιανομή του εισοδήματος σε βάρος των πολλών (μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών, μικρομεσαίων) και προς όφελος των λίγων χάριν των οποίων προτείνεται η εν λόγω μεταρρύθμιση.

Οι προτάσεις διακρίνονται στο σύνολο τους από καθαρή μεροληψία υπέρ του κεφαλαίου, ενώ η προσπάθεια που γίνεται για να δικαιολογηθεί η επιδρομή στα λαϊκά εισοδήματα με τα επιχειρήματα της περισσότερης δικαιοσύνης στην κατανομή των φόρων και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της ενίσχυσης των επενδύσεων για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, πέφτουν από μόνα τους στο κενό. Και τούτο γιατί το μόνο που θα προσφέρουν τέτοιες αλλαγές είναι η αύξηση των κερδών των μεγάλων μονοπωλίων και μείωση του βιοτικού επιπέδου των εργαζομένων με αποτέλεσμα την μείωση της αγοραστικής τους δύναμης που θα έχει σαν συνέπεια την πτώση της κινητικότητας της αγοράς, μείωση της παραγωγής, άρα μη καλό κλίμα επενδύσεων και κατά συνέπεια αύξηση της ανεργίας.
Δεν διστάζουν ακόμα να μετατρέψουν τους δήμους σε ακόμα πιο φοροεισπραχτικούς μηχανισμούς, με τη θέσπιση νέων φόρων που η φιλοσοφία τους θυμίζει εποχή τουρκοκρατίας με το χαράτσι και κεφαλικό φόρο.
Ας υπάρχει λίγη ντροπή όταν μιλάμε για δικαιοσύνη σε αυτή την χώρα.
Οι παραπάνω προτάσεις δείχνουν επίσης ότι το κράτος ασκεί κοινωνική πολιτική όταν πρόκειται για συγκεκριμένη τάξη ανθρώπων. Το λιγότερο κράτος, το προβληματικό και ελλειμματικό είναι για τους πολλούς, για τους λίγους υπάρχει ισχυρό κράτος πρόθυμο να στηρίξει την κερδοφορία τους, την ύπαρξη τους και την διαιώνιση τους.


Με αυτές τις προτάσεις του Υπουργείου:

  • Θα επιβαρυνθεί κάθε μισθωτός και συνταξιούχος με 43% και πλέον περισσότερο φόρο από ότι σήμερα. Και αυτό γιατί καταργεί κάθε έκπτωση δαπανών για ενοίκιο πρώτης κατοικίας, των δαπανών για δίδακτρα, τις δωρεές ακινήτων, τόκους στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας, δαπάνης για αγορά ηλεκτρονικού υπολογιστή και πρόσβασης στο διαδίκτυο και δαπάνης για συσκευές φυσικού αερίου, Φροντιστηρίων, ιατρικών δαπανών, καθώς των οικογενειακών δαπανών με αποδείξεις έως 1 εκατ. δραχμές.
    Παράλληλα αυξάνει το χαμηλότερο συντελεστή της φορολογικής από 5% στο 20% και μειώνει τον ανώτατο συντελεστή από 40% στο 38% και από τον επόμενο χρόνο στο 35% με σκέψεις για περαιτέρω μείωση.

  • Κατάργηση της απαλλαγής που ισχύει για το εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση της χρήσης κατοικίας από το γονέα προς τα τέκνα του ή αντίστροφα

  • Αλλαγή του συστήματος παρακράτησης φόρου με παρακράτηση από τον κύριο εργοδότη του υπόχρεου για το σύνολο των αποδοχών που αποκτά από μισθούς ή ελευθέριο επάγγελμα και κατάργηση της έκπτωσης 2,5%.

  • Φορολόγηση των αποδοχών σε είδος που χορηγούνται στους μισθωτούς.

  • Αύξηση του συντελεστή καθαρού κέρδους για τους συγγραφείς από το 19% στο 25%

  • Αύξηση κατά 20% του φόρου που πληρώνουν οι πλανόδιοι πωλητές, οι πωλητές λαϊκών αγορών και οι εκμεταλλευτές ενοικιαζόμενων δωματίων και φορολόγηση των ιδιοκτητών ταξί και φορτηγών με βάση τα δεδομένα των βιβλίων τους.

  • Αύξηση της φορολογίας των αγροτών. Αλλαγή των κριτηρίων φορολόγησης των αγροτών που κρίνεται ότι με τον τρόπο που υπολογίζονται σήμερα ελάχιστα συμμετέχουν στα φορολογικά βάρη.

  • Επιβολή ενιαίου φόρου 15% σε τόκους από καταθέσεις, ομόλογα, έντοκα γραμμάτια ή άλλους τίτλους, ενώ δεν αποκλείται να αυξηθεί το ποσοστό στο 20%.
    Διατήρηση της έκπτωσης δαπανών για ασφάλιστρα ζωής ή θανάτου και των υποχρεωτικών εισφορών στα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης. (έχει κάποια σχέση άραγε με το ασφαλιστικό;)

  • Μειώνει ακόμα περισσότερο τη φορολογία των επιχειρήσεων, που σε πολλές περιπτώσεις «πέφτει» ακόμα και στο 25%

  • Αύξηση κατά 20% των συντελεστών φόρου για τις κατασκευαστικές που τηρούν βιβλία β’ κατηγορίας.

  • Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος έναντι επομένου έτους που σήμερα είναι 55% σταδιακά στο 100%. Ανάλογη ρύθμιση προτείνεται και για την προκαταβολή φόρου από τους ελεύθερους επαγγελματίες.

  • Προκαταβολή ποσοστού 30% του ΦΠΑ από μικρές επιχειρήσεις με βάση το τζίρο του προηγούμενου έτους.

  • Κατάργηση του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας και του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας και θέσπιση του Φόρου Κατοχής Περιουσίας που θα καταβάλλεται ετησίως από όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων και θα αντιστοιχεί στο 0,1-02% της αντικειμενικής αξίας. (φόρος για όλο το λαό)

  • Εισαγωγή του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας στις μεταβιβάσεις νέων οικοδομών

  • Δραστική αύξηση των αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των αγοραίων τιμών.

  • Θέσπιση φόρου επιτηδεύματος που θα επιβάλλεται και θα εισπράττεται από τους Δήμους.

  • Για τα αυτοκίνητα Ι.Χ προτείνεται κατάργηση του εφάπαξ ειδικού τέλους ταξινόμησης που επιβαρύνει την αγορά τους (λόγω ότι πρέπει να ενισχυθεί η αυτοκινητοβιομηχανία μια και οι πωλήσεις έπεσαν δραματικά) και η μετακύλιση του κόστους στη χρήση του αυτοκινήτου με αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης της βενζίνης και των τελών κυκλοφορίας κατά 20%.

  • Προτείνεται η καθιέρωση ενιαίου ΕΦΚ για τις 2 κατηγορίες πετρελαίων κίνησης και θέρμανσης.
    Δραστική μείωση της επιβάρυνσης του πετρελαίου (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης) για βιομηχανική και εμπορική χρήση (από 244,59 ευρώ ανά χιλιόλιτρο στα 30 ευρώ) με παράλληλη αύξηση της επιβάρυνσης στο πετρέλαιο θέρμανσης (από 18 Ευρώ σήμερα στα 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο)! Παράλληλα, προτείνεται να καταργηθεί η επιδότηση στο πετρέλαιο για γεωργική χρήση.

  • Κατάργηση του αγγελιόσημου. Δραστική μείωση της επιβάρυνσης του κόστους διαφημίσεων των επιχειρήσεων, με τη μείωση ή και πλήρη κατάργηση του ΕΦΚ και του αγγελιόσημου.

  • Κατάργηση του τέλους χαρτοσήμου που βαρύνει τις συναλλαγές των επιχειρήσεων, του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών και του ΦΚΕ στα ασφάλιστρα των ασφαλιστικών εταιριών. (έχει καποια σχέση άραγε με το αφαλιστικό;)

  • Να αυξηθούν κατά 1 μονάδα οι συντελεστές ΦΠΑ για να καλυφθεί μέρος του κόστους της μεταρρύθμισης. Αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ σε όλα τα είδη και υπηρεσίες (σήμερα είναι 4%, 8% και 18%), προκειμένου να αναπληρωθούν απώλειες από την κατάργηση ή μείωση άλλων συντελεστών. Ακόμη, η επιτροπή προτείνει την κατάργηση του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ 4% που ισχύει για τα βιβλία, τις εφημερίδες, τα περιοδικά και τα θέατρα (ίσως είναι και ο κύριος λόγος, που οι υπουργοί Πολιτισμού και Παιδείας αντέδρασαν με τον τρόπο που αντέδρασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο) και των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, που εφαρμόζονται σε νησιά του Αιγαίου (Δωδεκάνησος).

  • Επιβολή ΦΠΑ στις αμοιβές των δικηγόρων και των συμβολαιογράφων.

  • Αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης σε είδη και υπηρεσίες πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, όπως έτοιμα τρόφιμα που πωλούνται σε πακέτα, μη οινοπνευματώδη ποτά, εστιατόρια, κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος (λογαριασμοί ΔΕΗ) και φυσικού αερίου, με τη μετάταξή τους στο συντελεστή ΦΠΑ 18% από 8% σήμερα.

  • Την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για τα ποτά και τα τσιγάρα. Με δεδομένο ότι οι έμμεσοι φόροι δεν είναι τόσο αισθητοί όσο οι άμεσοι, η επιτροπή προτείνει στην κυβέρνηση αλλαγές που θα οδηγήσουν σε γενναία αύξηση των έμμεσων φόρων. Κι αυτό, γιατί αποτελεί κοινό μυστικό πως οι έμμεσοι φόροι - κατ' εξοχήν αντιλαϊκοί - είναι απρόσωποι και ελάχιστα αισθητοί, καθώς είναι ενσωματωμένοι στην τιμή όλων των ειδών και υπηρεσιών που αγοράζουμε. Αντίθετα οι άμεσοι φόροι έχουν προσωπικό χαρακτήρα και είναι ιδιαίτερα αισθητοί (μας καλούν να πληρώσουμε προσωπικά το Α ή Β ποσό για φόρο εισοδήματος κλπ.). Οι έμμεσοι φόροι έχουν και ένα άλλο χαρακτηριστικό. Βαρύνουν το ίδιο έναν πλούσιο με εισοδήματα δισεκατομμυρίων και ένα φτωχό ή άπορο, καθώς για ένα πακέτο τσιγάρα ή ένα κιλό ψωμί και ο φτωχός και ο πλούσιος θα πληρώσουν τον ίδιο έμμεσο φόρο. Αύξηση λοιπόν των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στις βενζίνες, τα πετρέλαια, στα τσιγάρα (καπνοβιομηχανικά προϊόντα), σε ορισμένα οινοπνευματώδη ποτά και επιβολή ΕΦΚ στα εμφιαλωμένα κρασιά.

Από τις ίδιες τις προτάσεις γίνεται φανερό η προσπάθεια αναδιανομής του εισοδήματος προς όφελος λίγων και ισχυρών συμφερόντων και δεν υπαγορεύεται από κανενός άλλου είδους αναγκαιότητας.
Όμως η εξέλιξη της φορολογικής κλίμακας τις τελευταίες δεκαετίες αποδεικνύει πως οι κυβερνώντες με συνέχεια και συνέπεια διεύρυναν την φορολογική ελάφρυνση των μεγάλων εισοδημάτων ρίχνοντας τα βάρη στους οικονομικά ασθενέστερους. Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι και πιο πριν δεν υπήρχε ένα από τα πιο αντιλαϊκά και ταξικά φορολογικό σύστημα.


Έτσι λοιπόν ο υψηλότερος συντελεστής στη φορολογία εισοδήματος προδικτατορικά ήταν 69%. Από το 1974 – 1984 μειώθηκε στο 60%. Αυξήθηκε το 1985 στο 63% ενώ το 1992 μειώθηκε δραστικά στο 45%. Σήμερα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ μείωσε τον υψηλότερο συντελεστή στο 40% και σύμφωνα με εξαγγελίες του υπουργείου οικονομικών προβλέπεται παραπέρα μείωση σε 35%.
Για να πειστεί και ο πιο δύσπιστος ότι η φορολογική πολιτική τα τελευταία χρόνια είναι βαθιά ταξική και αντιλαϊκή προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου παραθέτουμε τα εξής:
Η φορολογική κλίμακα της περιόδου μέχρι το 1980 ξεκινούσε με συντελεστή 3% αύξανε σταδιακά σε 5% - 7% - 9% - 11% και περιελάμβανε συνολικά 19 φορολογικά κλιμάκια με υψηλότερο συντελεστή 60%. Το 1985 οι τότε υπουργοί οικονομικών «έφαγαν» 5 ολόκληρα κλιμάκια από τα χαμηλά εισοδήματα. Είχε αρχίσει πλέον η επί του αντιλαϊκότερου τροποποίηση της φορολογικής κλίμακας.
Μέχρι σήμερα οι κλίμακες είναι τέσσερις 5% -15%- 30% και η υψηλότερη 40%.
Ας δούμε στην πράξη πως θα φορολογούνταν τα εισοδήματα με την κλίμακα του 1985 και πως με την τωρινή κλίμακα.
Εισόδημα των 27.915.000 δρχ το 1985 θα πλήρωνε φόρο 7.426.924 δρχ .
Με την σημερινή κλίμακα θα καταβάλει φόρο 4.846.792 δρχ. δηλαδή 2.800.132 δρχ λιγότερο.
Εισόδημα 11.246.000 δρχ. το 85 θα πλήρωνε φόρο 4.490.526 δρχ. σήμερα θα πληρώσει 2.586.792 δρχ. δηλαδή 1.903.734 δρχ λιγότερο φόρο.
Εισόδημα 100.000.000 δρχ θα πλήρωνε το 85 φόρο 68.147.000 δρχ. με την σημερινή κλίμακα θα πληρώσει φόρο 38.088.000 δρχ. δηλαδή 30.059.000 δρχ. λιγότερο φόρο.

Σήμερα ενώ ο πλούτος της κοινωνίας αυξάνεται λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας στην παραγωγή αλλά και λόγω της εφαρμογής νέων τεχνολογιών και επιτευγμάτων παρ’ όλα αυτά αυτοί που ουσιαστικά παράγουν τον πλούτο παίρνουν χρόνο με το χρόνο ολοένα και μικρότερο ποσοστό από αυτόν.
Ενδεικτικά είναι στοιχεία από την ετήσια έκθεση του ΟΗΕ για την ανθρώπινη ανάπτυξη που δημοσιεύτηκε το 1998.
Σύμφωνα με αυτή την έκθεση η συνολική περιουσία των τριών πλουσιότερων ανθρώπων ξεπερνά το άθροισμα του ΑΕΠ των 48 λιγότερο αναπτυγμένων χωρών του πλανήτη μας. Η περιούσια των 85 πλουσιότερων ανθρώπων υπερβαίνει το συνολικό ΑΕΠ της πιο πολυπληθούς χώρας στον κόσμο της ΛΔ της Κίνας με πάνω από 1,3 δις κατοίκους. Δηλαδή, κάθε 15 εκατ. Κινέζοι έχουν αναλογικά το εισόδημα ενός εκ των πλουσιοτέρων ανθρώπων του κόσμου.
Επίσης η περιουσία των 225 πιο πλούσιων ανθρώπων του κόσμου είναι σχεδόν ίση με το ετήσιο εισόδημα των 2,5 δις πιο φτωχών ανθρώπων.
Και βέβαια κανείς δεν μπορεί να μας πείσει ότι υπάρχει κάποιος επιχειρηματίας του οποίου η εργατικότητα και η προσωπική ικανότητα ισοδυναμεί με την εργασία 15 και πλέον εκατομμυρίων ανθρώπων.
Όλα όσα γίνονται σήμερα θα ήταν αδιανόητο να γίνουν πριν από 20 χρόνια.
Την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, την διάλυση της κοινωνικής ασφάλισης, την ανεργία , την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων επιχειρήσεων , την εμπορευματοποίηση της υγείας, της παιδείας κ.λπ. την εμφανίζουν σαν εκσυγχρονισμό της κοινωνίας, σαν κάτι το προοδευτικό.
Εκσυγχρονισμός λοιπόν ή δεξιά αναπαλαίωση;
Γιατί αυτό που σήμερα οραματίζονται οι κυβερνώντες και τα αφεντικά τους δηλ. την ζούγκλα της απελευθέρωσης της αγοράς και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας δεν είναι καινούργιο, εφαρμόζονταν πριν από 70 χρόνια. Μια πολιτική που οδήγησε σε μεγάλες οικονομικές κρίσεις και δύο παγκοσμίους πολέμους. Τους μοναδικούς σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας.
Θέλουν λοιπόν έτσι να διασφαλίσουν περισσότερα κέρδη να ξεπεράσουν την ύφεση και την κρίση μέσα από αυτή την πολιτική. Και βέβαια το φαινόμενο δεν είναι Ελληνικό αλλά παγκόσμιο. Εξάλλου τα συμφέροντα του Ελληνικού κεφαλαίου ήταν πάντοτε άρρηκτα δεμένα με τα συμφέροντα του ξένου Κεφαλαίου.

Στις 18 Απρίλη οι Εργαζόμενοι απεργούν για το ασφαλιστικό. Προειδοποιούμε ότι θα επιχειρηθεί σύνδεση του ασφαλιστικού με το φορολογικό. Δεν θα περάσει.
Η Ε.Λ.Ν.Λ καλεί όλο τον Λαό και κάθε δημοκράτη και δίκαιο άνθρωπο να αντισταθεί στα σχέδια του κεφαλαίου που με συνέπεια υλοποιούν τα κόμματα της εξουσίας και οι παρατρεχάμενοι τους.
Μόνος δρόμος για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα είναι ο δρόμος του αγώνα για την ανατροπή αυτής της πολιτικής και των υπαγορευτών της και όσων την υπηρετούν.


Υπάρχει λύση.